S drahou polovičkou jsme během velikonočního víkendu vyrazili do vesničky Vrbice na Rakovnicku. Kdysi bohatá obec dnes přitahuje spíše milovníky urbexu, kteří zde obdivují opuštěný kostel, rozpadlé domy s vybitými okny a nasávají atmosféru jako z apokalyptického filmu.
O to více mě, v obci, kde dnes žijí poslední dvě desítky obyvatel, překvapila na můstku za vesnicí skupinka dítek ve věku kolem jedenácti let s ručně malovanými transparenty, informující projíždějící řidiče o možnosti zakoupení levné pomlázky.
Vyrazilo mi to dech. Více nehostinné místo člověk aby v Česku pohledal. Jedno auto za hodinu, takřka opuštěná víska daleko od hlavního tahu a výletník zde narazí na Drive Thru s velikonočními proprietami. Bio, Eko, Czech Made, tradiční výroba, lokální produkt. Bez EU, bez dotací, bez pokladen.
Byl jsem nadšený. Místo aby děcka experimentovala s drogami, cigaretami a alkoholem, zřídila si vlastní živnost. Přiznám se, že mě toto setkání velmi potěšilo. Především jsem byl nadšený z toho, že děti nedbaly na to, že místo není nejvhodnější pro podnikání, nerezignovaly a vydaly se na nejistou cestu vlastního byznysu.
Pomlázku za dvacet korun jsem si pochopitelně koupil a doufal, že z nich jednou vyrostou skuteční podnikatelé. Doufal jsem, že v nich Babiš, pokladny a další nesmyslné regulace nezlomí podnikatelského ducha. Nakročeno mají dobře.
Jindřich Husička